Epizoda:
Vređanje
filmadžija, Sam svoj najveći neprijatelj, Reportaža
Uloge:
1.
Pisac, rane četrdesete, neshvaćen, neostvaren i
nesrećan, zgađen načinom života oko sebe, egoističan, ubeđen da čini pravu
stvar ako svima kaže ono što misli pravo u lice
2.
Reditelj, rane tridesete, snimio par kratkih filmova,
ženskaroš bez puno skrupula, sklon nipodaštavanju i matretiranju glumica,
egoističan, pun sebe, besan na pisca jer mu ovaj ruši autoritet
3.
Producent, za sebe misli da je glavni i da bez njega
ne može ništa da se radi, insistira da prisustvuje kastingu jer mora da proceni
da li glumci garantuju uspeh filma ili ne, ljude posmatra kroz novac koji mu
mogu doneti, ne podnosi prethodnu dvojicu, ali je spreman da ih trpi dokle god
donose profit
4.
Glumica, zvezda, učestvovala u par filmova, sigurna u
sebe i svoju moć nad muškarcima, posebno nad producentom, spremna da flertuje
sa režiserom ali i da ga postavi na svoje mesto „jer ona ipak ima neometan
pristup producentu o čemu režiser može samo da sanja,“ zgoržena i zatrečena
neviđenom drskošću pisca, sigurna da on neće još dugo da se kreće u filmskim
krugovima pa da mu se shodno tome može reći bilo šta, jasno uočava šansu kad može šta i kome da
kaže, predodređena za uspeh, voljena od strane publike
5.
Novinarka, mlada žena, kasne dvadesete, dobro građena
i obučena ali bez šminke
6.
Snimatelj, glavni, sredina tridesetih, neuredan,
spreman na sve, posebno ako mu to traži novinarka, koketan
7.
Snimatelj, pomoćnik/pripravnik rane dvadesete, tek
stigao sa fakulteta, izgubljen, nije mu jasno šta ga je snašlo.
Scenografija:
·
Javni parking ispred JRB, prvi večernji sati,
reportažni kombi
·
Ulazni hol u zgradu, vitrine sa maketama brodova,
portirnica
·
Ulazni hol, u kojem se skupljaju glumice, dva reda
ofucanih drvenih stolica, ispred njih stoji redar, drugi stoji ispred ulaznih
vrata prostorije u kojoj sedi komisija
·
Soba u kojoj
sedi komisija, tri stola, naspram njih mali sto i dve stolice na koje sedaju
kandidatkinje
Sinopsis i dijalozi
Novinarka
(Scena1)
/TV ekipa se kombijem dovozi
na mesto kastinga. Parkiraju se. Ulaze u ulazni hol. Mlada novinarka prilično
je besna što su je poslali na ovaj zadatak. Negde pored su protesti ispred
vlade Srbije i ona zna da bi bilo neuporedivo bolje da se sa kamermanom nađe
tamo. Zato misli da što pre odradi neophpdno i da pretrči do vlade. Neočekivano
zvoni joj telefon. Njena veza ispred vlade javlja joj da je došlo do smene
predsednika. Ona ostavlja pomoćnog kamermana i odlazi. Dok izlazi napolje
jureći za ekskluzivom daje poslednje instrukcije pomoćnom kamermanu. On uzima
hendheld kameru u ruke i odlazi na kasting./
Novinarka: „Ovo je besmisleno. Sigurno je onaj mali gad
ponovo ofirao kod urednika da bi dobio termin u udarnim vestima. Koga bre ovo
interesuje? Napolju samo što se ne poubijaju, a oni me šalju da izveštavam sa
nekog glupog kastinga za film. Koga interesuje kratrki film? TV je zavistan od
realnosti, one napolju realnosti... zviždanja, kamenica, policajaca sa
štitovima...
Mi smo na ivici rata, a oni me šalju da izveštavam sa
nečeg ovako minornog. E pa neće moći. Nisam se školovala i rmbačila da me sad
sklone u stranu. Taj tatin idiot ionako nema iskustva. Samo će nešto da
zasere.“
Snimatelj: „Dobićemo otkaz ako nedonesemo materijal.“
Novinarka: „Pa ja i planiram da donesem materijal.“
/(ekipa se zgleda među sobom.)
Novinarka: „Ti mali, hoćeš da budeš izveštač? Evo ti
šanse. Uzmi malu kameru i snimi nešto. Montiraćemo u studiju. Ti ideš sa mnom.“
/(pokazuje glavom na glavnog snimatelja)
Snimatelj: „I u pakao sa tobom.“ /(koketno)
Novinarka: „Nemoj da se previše nadaš. Nudim samo
demostracije.“
Snimatelj: „Meni odgovara.“ /(očigledno je da bi svugde
krenuo za njom, Ona je toga svesna pa to koristi.)
Novinarka: „Prestani da se trudiš i pokaži malom šta da
radi.“ /(kamerman vadi malu hendheld kameru i pokazuje pomoćniku kako da uhvati
kadrove. Za to vreme novinarki zvoni telefon, i ona saznaje da je došlo do
ostavke premijera)
Novinarka: „Sad je zvanično. Podneo je ostavku. Mora da
su ovo znali pre nas. Neka. Nismo daleko. Bićemo tamo za minut.“ /(snimatelj
zatvara torbu i kreće napolje)
Novinarka: „Pitaj ih bilo šta. Ako ne znaš šta da ih
pitaš pusti ih, oni će sami da ti kažu sve što narod interesuje. Samo nemoj da
se ukočiš. Sve će biti u redu.“ /(Novinarka i Snimatelj istrčavaju napolje)
/(Mladić zagleda kameru. Trenutak
okleva, a onda zove lift. Ulazi u lift/
Glumica
(Scena2)
/Tama,
polako se podiže, Ulazni hol, Glumica stoji pored prozora, Napolju se vidi
panorama grada (namešta se tako da se što bolje vidi njena figura, stalo joj je
da lepo izgleda, svetlo dolazi iza nje pa to dodatno daje na misterioznosti i
veličanstvenosti njene pojave)/
Glumica:
„Ovo je neobičan intervju. Zaista, od autora tv programa i voditelja navikla
sam na sve ali ovo mi se još nijednom nije desilo... Moram priznati da je
zaista neobično da vam neko da par minuta u programu da ih ispunite po
sopstvenim željama. Nisam dobila čak ni upustva. Ne znam kako da se odnosim
prema tome.
Sa jedne
strane sretni ste zbog toga što konačno možete reći ono što zaista želite, a sa
druge se pitate zašto je to tako. Televizija ima stroga pravila, posebno kada
su formati ovih emisija u pitanju. Zaista je neobično da neko toliko iskoči iz
njih. Prosto se zapitate postoji li tu neka skrivena agenda? Nešto što vam
promiče?
Ovo nije
samo neugodna pozicija za onoga ko se nađe isprad kamere. Mislim da kamerman
mnogo više strepi šta bi mogla da kažem dok smo u etru. A nešto moram da kažem.
Treba popuniti tih par minuta progarama koji vam se tako izdašno nudi.
Ako ne
kažem ništa i samo nemo ćutim neko bi mogao pomisliti da sam ja samo dobra za
slikanje a nikako za nešto više od toga. Među običnim svetom često kolaju razni
tračevi koji vrlo negativno govore o nama i našoj profesiji. Jednom sam čula
dijalog u jednoj holivudskoj seriji gde glavni glumac kaže kako u pola svetskih
jezika reč glumica takođe znači i prostitutka. Moram priznati da me je to
pogodilo. Velika većina filmskih radnika odnosi se prema nama slično kao u tom
dijalogu. To što niko od njih nikada neće stići do holivuda ne bitna je stvar.
Bitno je da oni imaju stav. Iako mi nije baš jasno na čemu ga zasnivaju. Ali ne
treba biti ohol. Vidite, uprkos onome što vas štampa i televizija teraju da
mislite o nama, mi smo dovoljno uljudne i dovoljno prizemne da ne budemo
ohole.... izuzev, kad to neki gad posebno ne zasluži... ali o tome ne vredi
pričati
Dobro,
bio bi red da i nešto kažem. Nadam se da neću poremetiti neku programsku šemu
ako malo pričam o sebi. Pretpostavljam da to i jeste bila namera „autora“ ovog
intervjua. Njegov upadljivi nedostatak zaista je zanimljiv i pruža dosta novih
mogućnosti koje treba istražiti.
Pošto mi
je data sloboda da kažem šta želim, preskočila bih obavezni deo koji se odnosi
na lična pitanja i skoncentrisala bih se na svoj rad. Ovo će mnoge iznenaditi,
ali mi glumice kao što vidite nismo baš toliko prizemne i plitke kakvim nas
predstavljaju. Iskoristiću svojih par minuta da predstavim ostale...“ /(kreće
kroz hodnik ka ulazu u prostriju za kasting, kamera je prati)
/Tama, se
polako spušta pre nego što prođu kroz vrata, svo vreme kamerman prati ne njene
atribute....
Producent
(Scena3)
/Tama,
polako se podiže, Producent sedi naslonjen (uronio u duboki naslon stolice,
vidi se da je samozadovoljan čovek kojem ništa ne nedostaje, osim možda
priznanja)/
Producent:
„Svi ti umetnici su umišljeni. Svi misle da su nešto bitno da se bez njih ne
može. A istina je da se bez mene ne može. Ne očekujem neko priznanje zbog toga.
Ali budimo realni. Danas se samo bez novca ne može. Gade mi se ti ljudi.
Tako su
dvolični.
Sa jedne
strane vas preziru, koliko god da to skrivaju, to se vidi, oseća u tonu kojim
govore, ton obraćanja sa visine... oni su veliki umetnici... a opet samo sekund
kasnije u stanju su da kevću kao kuče ako im ukinete neko primanje. Kevću,
cvile, zavijaju za svaki dinar. Spremni su da se svađaju, ali samo ako su
sigurni u sebe, ako imaju čime da vas ucene. Ako nemaju, sve primaju sa nemim
prezirom. Gadite im se. I vi im se gadite. Što se njih tiče vi ste samo
publika, vaše je da ih obožavate, da im se divite, nikako da ih ocenjujete ili
donosite sopstvene zaključke tipa kako je samo mogla da snimi ovakvo smeće,
mora da su je gadovi nečim ucenili kad je pristala na ovo.
A gad to
sam ja. (pauza, na trenutak gleda kroz prozor, kao da smišlja opravdanje)
Srećom,
postoji i onaj samoubeđeni skot koji pati od sindroma sopstvene veličine,
Reditelj. Publika uglavnom njega napada kad im se ne sviđa ono što glumica
radi. On je skot koji ju je na to naterao. Verujem da ima i onih koji misle da
u svemu tome ima nečeg nedokučivo sadističkog. Kad pomislim na tog idiota,
verovatno su u pravu.
Opet,
njega će slaviti, njegovo je ime prvo ispod špice, nikad ne izostave da u
uvodnoj napišu da je njegov i film. E pa nije. Realnost je drugačija. Film je
moj. Kao i svi oni glumci, statisti, montažeri, snimatelji, vozači... svaki
pojedinačni član ekipe... svi su oni moji... a znate zašto? Zato što ja držim
kesu. A ko drži kesu ima i moć.
Da sam
kao i oni verovatno bi je i demostrirao... nad njima. Ne moram to da radim. Oni
dobro znaju kako stvari stoje. Ja mogu da ih kupim i da ih prodam, kad god to
poželim.
Nisu
toliko glupi da to ne shvataju.
Nemojte
da vas zavara njihova tobože naivnost. Svi oni znaju kome moraju da se dodvore,
i kako.“ (samozadovoljan osmeh, aluzija je očita)
/Tama,
polako se spušta, Producent se zavalio u naslon (uronio u duboki naslon
stolice, vidi se da je samozadovoljan čovek kojem ništa ne nedostaje)/
Reditelj
(Scena4)
/Tama,
polako se podiže, Reditelj sedi na stolici, zadovoljno se klati, košulja mu je
razdrljena, a ruke kao da mu smetaju, očito ne zna šta bi sa njima kad ne
gestikulira, kad spazi kameru prekršta ih i zavali se u stolicu, noge su
prekrštene (uronio u duboki naslon stolice, ovo je njegovih pet minuta, oseća
se zadovoljstvo)/
Reditelj: “Meni svi
zavide. Ne znam zašto. Danas svako može biti reditelj. Svaka budala sa handheld
kamerom od sto dolara i pristupom internetu može da snimi klip i objavi ga na
youtube. Naravno oni sebe smatraju rediteljima. To, što to smeće ne vredi
ničemu, nema veze. Ni njima, ni puplici. Stvarno ne shvatam kako pojedini
klipovi imaju toliko pregleda. Šta to privuče publiku? Zar je moguće da danas
publika dopušta tako niske kriterijume. Ne znam čemu sve to vodi. Čak su
izmislili i nagrade koje se dodeljuju tim kretenima za njihove idijotizme. Kad
će konačno neko da shvati da bljuvotina ne može da postane umetnost. Dok to
neko ne shvati odrastaće generacije emotivnih nakaza i bogalja. Generacije onih
koji nisu sposobni prepoznati umetnost, a kamo li uživati u njoj.
I šta čovek da očekuje
od takve publike? Priznanje svakako ne. Uljudnost? Ni slučajno. Oni se prema
svemu odnose kao i prema radovima samozvanih internet reditelja. Smatraju da
činjenica da nešto postoji njima daje pravo i da to besplatno koriste. Bankari
i producenti se obezbede. Novac iz bioskopskih blagajni ide prvo njima, a
autorima tek kad oni budu namireni. Do tada će već film da se pojavi na
internetu i svi mi ćemo da izvisimo. Koga briga za to? Internet lopove i
huligane sigurno ne. Oni se brinu samo o svojim potrebama. Što se tiče njih drugi ne moraju da postoje.
Po tome se ne
razlikuju mnogo od onih krvopija producenata. Ta sadistička sorta izgleda voli
kada se ponižavate moleći i za ono bez čega se jednostavno ne može. Kao da ja
mogu da napravim film bez para. Kao da sam čudotvorac. Kažu, da ako već mislim
ovim da se bavim, moram da znam i kako to da izvedem. E pa, reći ću vam nešto.
Niko nas na akademiji ne uči kako da postanete čudotvorac. Tu veštinu morate
sami da savladate. Ili ne…
Reditelj je danas onaj
ko ume da pliva. Eto, to vam je najbolja definicija. Bar koje ja mogu da se
setim. Pitam se samo čemu li služe sve one divne stvari koje su nas učili.
Nečem verovatno… možda negde drugde…. /(kraća pauza, Reditelj gleda kroz
porozor, misli su mu odlutale na tren)
Sve u svemu, ako nešto
krene po zlu, niko neće doći da vas spase. Sami ste se uvalili, sami morate da
se spasavate. A celo vreme vam producenti dahću za vratom. Kad će već jednom da
shvate da film nije franšiza. Bankari…
Danas, ako hoćete da
snimate morate da se bahćete sa bankarima. Ti moderni lihvari ne znaju ništa
drugo osim da vam dosađuju i da od vas traže neke besmislene garancije… a onda
se mešaju u vaš posao. Te ova je dobra, te ona je dobra… Znate kako oni biraju
glumce? Prema tržištu. Interesuje ih samo koliko će tržište dobiti kada
angažuju nekog. Da li taj neko zna da glumi ili ne koga briga?
A i one su se privikle
na to. Sada opsedaju producente. Zmije znaju kome treba da se dodvore. Znate
šta bi voleo? Da snimim film o vezi te dve ledene sorte. Kako izgleda ljubav
između glumice i producenta? Oni imaju mnogo toga zajedničkog. Ni jedno ni
drugo nema emocije ili im bar ne pridaje značaja. Ona je kraljica laganja, a on
svoju muškost dokazuje debelim novčanikom. Kako funkcioniše ta veza? Meni je to
stvarno fascinantno? Ima li tu ikakve istine ili je tako lako sviknuti se na
život u laži?
Bio bi to dobar film.
Verovatno poslednji koji bi snimio…. Ikada… tim gadovima se ne treba zamerati.
Oni su uvek spremni da vam unište karijeru. I solidarni su među sobom… Svi ti
paraziti u šetajućim odelima… Ponekad pomislim da to nisu ljudi… To su
firmirana odela koja odlučuju kad će da ostanu na ofingeru, kad da izađu u grad
ili na poslovni ručak, kada da se sretnu sa drugim firmiranim odelima… ljudi tu
nisu ništa… samo transportni mehanizam, slično automobilima koje mi koristimo…
kad nam treba uđemo u njih i odvezemo se gde treba… tako je i sa odelima iz tog
sveta… samo što ona koriste “ljude” za transport…
Nije ni čudo što ih
žene vole. Uvek su bile podložne modi. Moraću i ja da pribavim jedno firmirano
odelo. Izgleda da luk buntovnika više ne prolazi.”
/Tama,
polako se spušta, Reditelj sedi na stolici, nervozno se klati, košulja mu je
razdrljena, a ruke kao da mu smetaju, očito ne zna šta bi sa njima kad ne
gestikulira, očigledno je nestalo zadovoljstva sa početka dijaloga, ostala je
samo anksioznost i neizrečena gorčina
Pisac
(Scena5)
/Tama,
polako se podiže, Pisac stoji pored prozora, (šeta se duž kancelarije, vidi se da je
nezadovoljan čovek kojeg nešto razdire, upravo ta muka ga pogoni i tera da radi
i stvara)/
Pisac: „Ovo
je naopak svet. Zato i odbijam da budem deo njega. Imam tu sreću da mogu da
stvorim drugačiju realnost od one kojima vi pripadate. Čini li me to srećnim?
Nisam siguran.
Pre bih
rekao da mi to donosi probleme. Masu problema. Ali ja sam već navikao
prevazilaziti beznađe sveta kojem pripadam. Moji prijatelji misle da zbog toga
pišem. Nije tako. Pišem jer me nešto iznutra tera na to. Ako postoji beznađe
koje osećam, ono je ništa drugo do, gorivo koje me pogoni. Za sada ga dobro
sagorevam. Da tako kažem..., radim u ekološkom režimu, sagorevam i neostavljam
puno otpadnih gasova za sobom. Svakako neću doprineti nečem globalnom kao što je
efekat staklene bašte... ne znam da li me to raduje ili razočarava... Sigurno i
jedno i drugo...
Čovek
želi da bude priznat, čovek želi da bude upamćen, želi da bude srećan, da se
ostvari...
Šta sam
ja od toga postigao?
Ništa....
... i svi
su izgledi da neću postići ništa... ali neću da se žalim, to nije žalosna
sudbina već stvar ličnog izbora. JA sam odlučio da ne pripadam ovom svetu. Nije
me na to niko naterao, čak ni ceo svet koji nije mogao da me svari nije mogao
ni da me izbaci iz sebe. Nisu čak uspeli ni da me izopšte dovoljno. Da jesu...
niko ne bi čitao moje priče.
A čitaju
ih. Znam to... pouzdano znam (/prigušeni osmeh)... jer su me zvali...
Rekli su
mi da ih je tekst privukao... da ima snagu... da im se sviđa... pitali su me da
li sam možda razmišljao da ga filmujem... verovatno su mislili da mi time odaju
neku značajnu počast... da će time lako podići mom egu... kakav grotesktan i
šarlatanski pokušaj da vam se uvuku pod kožu...
Nisam
naseo, bio sam zaintrigiran,... šta sad, koliko daleko ovaj pokušaj može da
ide... zato sam glumio svoju ulogu... zadovoljo sam primio sve pohvale, sastao
se sa producentima, rediteljem, par bankara, raspravljao o sitnim i krupnim
promenama na tekstu... „sitnim doradama“ kako oni kažu... ali podučen
prethodnim iskustvima na vreme sam se obezbedio i kad su se već dovoljno
istrošili po sopstvenim merilima pod nos im poturio ugovor...
Nije im
se svideo, ali nisu imali kud. Po njihovim merilima odustati ne bi značilo samo
poraz a ti tipovi nikada ne priznaju poraz, naročito ne lični, a i izgledi za
zaradom bili su previše primamljivi da bi odustali. Namamili su sebe u
sopstvenu zamku. Samozadovoljno su poverovali u cifre koje su sami izračunali.
Malo podilaženje mom egu činilo im se kao prihvatljiva cena za unosnu zaradu koju
su isčekivali. Potpisali su ga. Sada sam ih držao u šaci.
Ko bi to
rekao? Ja sam njih držao u šaci. Kad se to zadnji put desilo u ovoj industriji?
Mora biti da je davno jer se toga više niko ne seća. U svakom slučaju, mojim
prijateljima se situacija počela dopadati. A da piznam i meni. Zato sam se
trudio.
Stvarno
sam se trudio da ova stvar uspe. Uložio sam sve što znam i bacio se na posao sa
neverovatnom predanošću. Naivno sam verovao da možda mogu da učinim nešto više.
Kako sam
se samo prevario.
Ali,
nisam se samo ja prevario.“
/(Tama,
polako se spušta dok sve nenestane u njoj)/
Glumica (Scena6)
/(Podiže se tama. Glumica je
vidno iznervirana onim što je mogla da čuje od drugih članova ekipe. Prosto
žudi za prilikom da i ona kaže par uvredljivih reči na njihov račun.)
Glumica:
„Znala sam da stvari neće izaći na dobro čim si mi rekao da možemo da kažemo
šta god hoćemo. To nikada nije dobra ideja. Ni za tebe ni za mene. Šta ti vredi
snimak na kojem mi samo govorimo loše jedni o drugima. Vidiš, ja nisam takva.
Mama me je naučila elementarnoj kulturi. Ne mogu da budem ne uljudna. Ali to ne
znači da o ovim snobovima nemam šta da kažem.
Svi su
oni isti. Te, bez mene ste ništa, te, ja sam glavni... ide mi na nerve to muško
premeravanje udova. Iskreno, nije mi bitno ko ima najveći. Nemam nameru spavati
ni sa jednim. Možda su oni tako navikli sa onim njihovim kurvama koje stalno
lažu, ali to ne važi za mene. Što se mene tiče, nijedan od njih nije vredan mog
prisustva... bar kad je njihova muškost u pitanju...
Stvarno
me izluđuju sve te njihove aluzije... te oni ovo, te oni ono... Ne treba biti
kurvica pa saznati da im se ne diže. Kao da smo im mi krive što ih je život
sažvakao. Da su nešto vredili došli bi na ta mesta ranije i ne bi bili toliko
frustrirani.
Onaj gad
od Pisca je čak rekao da mi ne možemo ništa osim da upropastimo njegovo delo.
Ona njegova kurvica kaže da se svađaju oko toga koja bi od nas priču mogla
manje da upropasti. To im je kriterijum kaže... tako nas biraju...
Zanimljivo...
kao da smo mi glumici krivi što pisci boluju od impotencije.
Da su
sposobni stvoriti nešto značajno ne bi i danas Šekspir bio vrhunac dramske
umetnosti. Ostali su zarobljeni u šesnaestom veku i nikako da se pomere napred.
I onda smo im mi krivi...
Nek
pogledaju malo sebe pre nego što počnu da vređaju sve oko sebe. Mi nismo krivi
za njihovu nesposobnost. Neka nas već jednom ostrave na miru.“
/(Spušta se tama)/
Producent
(Scena7)
/(Tama se
podiže. Producent je vidno iznerviran)/
Producent: „Ponekad se pitam gde je pronašao ovog idiota.
On će meni da kaže da pogledam ugovor. Pa ja sam izmislio ugovore zbog takvih
kao što je on. Predomislio se, on će da bira glumice, neodgovara mu reditelj...
te on ga neshvata, te one su netalentovane... te njemu netrebaju pare... Kome
danas ne trebaju pare. Svet postoji i vrti se oko novca. Svi koji to ne vide su
naivne budale.
Žene se udaju zbog para, ratovi se vode zbog para, izdaje
se zbog para,... dosta mi je te naivne demagogije da se bez para može. Nek
pokušaju nešto bez para. Videćemo dokle će stići. Pare su svuda i pare su sve.
A ovde sam samo ja novac. Prema tome ja sam gorivo i pogon što omogućava da se
bilo šta desi. Budu li me iznervirali samo ću da se povučem pa da vidimo dokle
će da stignu...
... I onaj mali gmaz reditelj... ja sam odelo?.. pa
normalno da sam ja odelo... nisam ižvakana stara košulja kakvu on nosi. Postoji
razlika između nas i ona je svima vidljiva. Netreba biti u ovom poslu pa da se
odmah zna ko je ko... a ko je niko...
Znate kako ćete lako prepoznati onoga ko se ništa ne
pita? Takvi tipovi stalo imaju potrebu da pričaju neke velike priče... logično
je... oni koji nemaju moć da stvari rešavaju po svojoj volji uvek samo o tome
pričaju.... a ko je ovde imao potrebu da pokaže svoju „veličniu“
Reći ću
vam... oni najjadniji.“
/(Tama se
spušta)/
Reditelj
(Scena8)
/(Tama se
podiže)/
Reditelj:
„Moram da priznam da me je uvek intrigiralo to na kako neočekivane načine
sukobi znaju da eskaliraju. Evo, došao je neki klinac sa kamerom i rekao nam da
u kameru možemo da kažemo šta nas volja. Nije prošlo ni dvadesteak minuta a ovde kao da se vodi
rat. Prosto se otimaju i utrkuju ko će reći nešto gore o svojim kolegama. Eto
zašto vam je potreban reditelj, gospodo. Da uvidi tendencije i da ih analizira.
Da u nizu beznačajnih i nasumičnih događaja pronađe neka pravila i
prokomentariše realnost koja mu je dostupna.
Naravno u
sopstvenim napadima egoizma ove budale nisu u stanju to da primete. Nekada bi
mi ih bilo žao. Sada više ne. Dosta smo mi uljudni bili pristojni. Vreme je da stvari
zovemo pravim imenima, a ne da se skrivamo iza nekakvih bledunjavih objašnjenja
o tome kako nas domaće vaspitanje i elementarna kultura sprečavaju da budemo
priprosti poput njih.
Vreme je
da stvari zovemo pravim imenima.
Ako bi me
sada pitao da opišem šta se ovde desilo rekao bih to ovako. Jedan bednik sa
margine društva se usudio da drži moralne lekcije uglednim građanima. Da nije
jadno bilo bi smešno.“
/(Tama se
spušta)/
Pisac
(Scena9)
/(Tama se
podiže)/
Pisac:
„Vreme je da bednici progovore. I ovde i napolju.“ /(pokazuje kroz prozor)
Pisac:
„Zovu me bednikom. Nije ni to loše. Od ovih uljudnih ljudi to je svakako veliki
kompliment. Jer oni verovatno znaju da su i Jovan i Isus bili bednici u očima
svojih bljižnjih, svojih sunarodnika. Ja tako veliku ulogu i značaj sebi ipak,
ne pripisujem. Ta vrsta bedništva prevelika je za mene. Prepuštam im je, kao i
sve drugo što taj njihov moral nosi.
Moram da
priznam, svidela mi se ta ideja na momenat. Voleo bih o sebi da razmišljam kao
o bednicima i probisvetima kojima je Zola posvetio srce. To su bile drske
bundžije koje se nisu dale više obmanjivati i koje su konačno odlučile pogaziti
sve tobože vrednosti onih koji su ih osuđivali. Sviđa mi se ta ideja... ali
budimo realni... nisam ja neki od njih... da jesam sada bi bio napolju... nošen
ruljom i emocijama... nošen ubeđenjima... i verom u bolji život....
Ne...
nisam ja od tih bednika...
Mada
sviđa mi se poređenje.... godi mi...“
/(Tama se
spušta)/
Kakofonija
(Scena10)
/(Tama se
sad podiže i spušta nasumično i mnogo brže nego ranije)/
Producent:
„Ovaj se sa nama sprda.“
Pisac:
„Kada sam sazreo za studije želeo sam da upišem režiju. Otac se tome odmah
usprotivio. Rekao mi je da ni slučajno ne treba da budem režiser, već da se
bavim nečim korisnim u životu. Rekao mi je da je Režiser onaj ko nije dovoljno
pametan da napiše sopstvenu priču ni dovoljno lep da postane glumac.“
Reditelj:
„Sad mi je lakše. Već sam pomislio da si savršen. Neverovatno koliko je
olakšanje saznati da postoje stvari u kojima nisi bio dobar. I da upravu si što
nisi postao ni glumac. Sa tim izgužvanim licem sigurno bi propao. Ja te bar
nikad ne bih angažovao.“
Glumica:
„Opsednutost sobom je zajebana stvar. Ti tipovi su baš opsednuti i udareni,
žive u svom nekom svetu, van svake realnosti i svi su im nešto krivi... jedino
su oni OK. Sigurno je negde u glavi sebe ubedio da bi se bez njega raspao svet.
Što se njega tiče mi smo svi bez njega izgubljeni. Nevažni... kao saksije u
foajeu“
Reditelj:
„Kako je lepo i lako preuzeti na sebe sve zasluge. Gde li je to video?“
Producent:
„Od mene nije sigurno. Što u mene gledaš. Ti se potpisuješ ispod svih.“
Reditelj:
„Za to sigurno postoji razlog.“
Producent:
„Pokušaj da ga se setiš kada budem potpisivao čekove.“
/(Tama.
Sad znatno duže traje pre nego što se digne)/
Piasc
(Scena11)
/(Podiže
se tama, Pisac priča priču)/
Piasc:
„Kada sam bio mali otac mi je ispričao jednu priču. To je važna priča. Naučila
me je šta je važno u životu, a šta ne. Moj otac je uvek govorio da nam je život
dat sa razlogom, i ja sam ga pitao koji je to razlog. Odgovorio je da mi je
život dat da bi svet učinio boljim. Pitao sam ga kako, ništa mi nije odgovrio.
Posle je umro i ja više nisam mogao da ga pitam. Ostalo mi je da sam otkrijem
kako.
I znate
šta sam otkrio? Kako se svet čini boljim? Tako što stvaramo i obogaćujemo
svet... nikako tako što iz njega uzimamo... /(Pisac gleda kroz prozor. Ulicom
prolaze ljudi.)
Vidite
sve ove ljude... kad bi ste ih sad zaustavili i pitali, svako od njh bi vam
odgovorio da on svojim postojanjem čini svet boljim, da ga obogaćuje...
To je
verovatno najveća laž koja postoji.
Svi mi...
svako od nas, veruje da njegov život obogaćuje ovaj svet. Svako misli kako je
jedinstven i nezamenjiv. Svako misli kako se bez njega ne može i kako je
celokupna evolucija vodila samo ka njemu...
Ima
istine u tome... ali to je takođe velika laž.
Život
nije besplatan. Svako od nas uzima sa ovog sveta toliko toga da je prosto čudo
kako ga brže ne iscrpljujemo. Što nas je više, što su viši naši zahtevi brže
ćemo iscrpiti i oglodati našu planetu. Svi ovi ljudi žude za luksuzom, niko ne
mari za resurse. Bar dok može da ih iscrpljuje...
Zašto vam
sve ovo pričam? Vidite, ovi ljudi napolju...oni se tuku, odlaze u rat, ubijaju
jedni druge zbog vlasti i države.... a znate li šta je to? Pretpostavljam da ne
znate...
Nemojte
mi biflati pogrešne definicije!
Država je
naracija. Priča. Ništa više. To nije entitet koji postoji u prirodi. Životinje,
ptice i zveri ne znaju za granice. One migriraju vezano za cikluse koje nije
izmislio i uredio čovek. Biljke ne znaju da negde treba da cvetaju, a drugde da
se suše. Te nakazne naredbe izdaje im čovek vođen sopstvenim motivima i
ubeđenjima. Čovek podjednako podložan bajkama i pričama kao u vreme kada se
okupljao pored logorskih vatri.
Čoveka
dakle, vodi priča. Zato je narator najvažniji. Svi ostali su tu samo da njemu
pomognu. I bog je narator. Ispričao vam je priču o tome kako je stvorio
svetlost, razdvojio more i kopno, iz praha stvorio čoveka, i od rebra ženu....
I vi ste mu poverovali...
Tako dugo
ste mu verovali da je i danas opasno protivrečiti toj njegovoj priči. I danas
specijalne policije hapse i ubijaju one koji govore protiv njihovih naracija,
one koji dovode njhovu priču pod sumlju...
Sumlja je
osnova civilizacije... barem koliko i priča... Treba li verovati ili sumljati
to ne mogu da vam kažem. Nema tu nekog jednostavnog odgovora. Morate ga naći
sami. I morate biti dovoljno drski da ga sprovedete u delo.
Eto
vidite ja sam danas dovoljno drzak da svojim kolegama objasnim kako stoje stvari.
Trebalo mi je dosta vremena da dođem dovde.“
/(U kadar
ulazi glumica i on joj rukom daje znak da pozove ostale da uđu.)/
Pisac:
„Pošto se ovde povela rasprava o tome čiji je ego najveći, odlučio sam da to
razjasnim sa vama.“
Producent:
„Bilo je i krajnje vreme. Ajde da završimo sa ovim jednom za svagda.“
/(Pisac
uzima bibliju i počinje nešto da crta na zidu.)/
Pisac:
„Da pogledamo kako je Vaš Bog uredio svet. Dakle na vrhu je Tvorac, ispod njega
su anđeli poređani po hierarhiji, a na dnu čovek. Koliko znam svi se vi slažete
da je ovako uređen svet.“
Glumica:
„To što smo vernici nije razlog da nas vređaš.“
Pisac:
„Ja vas ne vređam. Bar, još ne. Izuzev ako ne mislite da je previše sebe
porediti sa bogom.“
Reditelj:
„Ti sebe porediš sa bogom?“ /(smeh)
Pisac:
„Pa, koliko znam, obojica smo Tvorci i obojica stvaramo svet po sopstvenom
nahođenju“
Producent:
„A gde smo tu mi?“
Pisac:
„Iako mi je teško da to prevalim preko usana moram da prihvatim da ste vi
anđeli. Vas dvojica bi verovatno u ovoj hierarhiji bili Arhangeli a Glumica je
možda najniži od svih anđela ali svakako i ljudima najatraktivniji, jer oni
vide samo ono što im ona svojom pojavom otkriva. Možda otud i sva ta
opčinjenost glumicama. Meni je to zaista fascinantno i nerazumno, ali očigledno
je da postoji, pa ga netreba ni poricati.“
Producent:
„A šta su onda ljudi?“
Pisac:
„Publika.“
Producent:
„To mi se već dopada.“
/(Producent
počinje da procenjuje koliko ima publike i kolika je zarada)/
Mladi
izveštač (Scena12)
/(Napolju
se dešavaju velike promene i Novinarka i Snimatelj su sukobima ispred Vlade
zaraditi poneku modricu i ogrebotinu, u jednom trenutku jedan od unifoirmisanih
policajaca obara kameru i ona pada na zemlju. Ekipa ostaje bez kamere. Nakon
što su se pribrali Novinarka zove pripravnika koji je otišao na kasting. Slikom
smo još na kastingu gde Pisac objašnjava svoj grafik. Čuje se samo ton
(telefonskog razgopvra između pripravnika i Novninarke)/
Novinarka:
„Ovde je postalo pakleno. Ostali smo bez kamere. Ostavljaj sve i dolazi ovamo.“
Pripravnik:
„Ali tek sad je postalo zanimljivo.“
Novinarka:
„Šta tu može biti zanimljivo. Ostavljaj sve i dolazi ovamo smesta. Ako se odmah
ne stvoriš ovde slobodno zaboravi na svoju karijeru.“
/(Bez
reči pripravnik sklapa kameru i kreće. Intervju se prekida.)/
Kraj
Ponuda zajma po 2% stope je vrlo zanimljiva u kojoj sam našao Pedro zajam ponuditi originalan i brz postupak zajma ikad, jer otkad sam podnio zahtjev za zajam Pedro i njegovu zajamnu tvrtku u New Yorku, uspio sam upravljati svojim poslom i podmiriti se Ostale financijske potrebe, Pedro i njegova zajamna tvrtka nude mi zajam po stopi od 2% od 2 milijuna eura za moj posao pokretanja i tako sam ponosan što objavim da je Pedro zajam ponuda najbolje mjesto za stjecanje bilo koje vrste za bilo koju vrstu Zajmovi.
ОдговориИзбришиKontaktirajte Pedro Mail: pedroloanss@gmail.com